A million little things...✨

"Haaa,, siap bawak anak kecik lagi ni..", I talk to myself bila nampak ada sorang customer dekat kedai ni tengah dukung anak. Terus siapkan ambil barang yang patut dibeli dan pergi kaunter untuk bayar. Musim-musim Covid ni, tak boleh lama-lama dekat tempat awam. 

Sampai rumah terus cerita dekat dekat umi.

"Ramai orang dekat kedai tadi, siap ada orang bawak anak kecik lagi,, boleh pulakk diaa.."
"Laaa mana tau dia ibu tunggal ke,,"
"Hurm...tapi dia lelaki..."
"Hurmm..ayah tunggal kee,,ataupun isteri dia nurse kee..kena kerja. Takkan nak tinggalkan baby sorang-sorang dekat rumah"

Terdiam kejap. 
.....

Sometimes, we're just being too judgemental. Baru tengok luaran, dah cakap macam-macam dalam hati. While we not realize yang kita tak tahu apa-apa pun tentang orang tu. Cuma dia yang tahu tentang diri dia. Kita yang terlalu cepat menghukum.

Hidup setiap orang lain-lain. Ada yang sampai umur 30, 40 pun belum bertemu jodoh. Ada yang dah bertunang, tapi terputus di tengah jalan. Ada pulak yang dah berjaya sampai ke jinjang pelamin, tapi berpisah lepas beberapa tahun. Ada yang dah 6,7 tahun kahwin tapi masih belum ada zuriat. Kita tak tahu, mereka sendiri yang tahu. Jadi, siapa kita untuk menghukum dan menilai seseorang tanpa kita tahu apa pun yang dia lalui? 


Kita selalu lupa tentang apa yang kita ada, tapi sibuk cari apa yang kita tiada. Now take a second, pandang kiri dan kanan kita. We have someone that we loved dekat dengan kita sekarang. Mak, ayah, adik, kakak, abang, suami, isteri, kawan,...kucing sekalipun.. Tapi kita sendiri yang pandang nikmat dan pemberian yang Allah bagi dengan sebelah mata. Lagi sebelah, kita sibuk mencari apa yang kita tak ada. Pandang atas pulak, kita ada bumbung untuk berteduh dari hujan dan panas. Diri kita sendiri, kita pakai baju, seluar yang selesa, baring atas bantal yang empuk. Tengok tv yang entah dari pukul berapa dibiarkan terbuka, sedang kita tengah khusyuk main handphone. 


Habis semua kita ada, apa yang kita tak ada? You have the answer.

Tak semua orang hidup dia senang, ada yang kena keep on struggling, sama ada nak mendapatkan kasih sayang orang yang dia sayang, atau untuk meneruskan kehidupan, atau yang lain. Kalau hidup ini hanya semata-mata untuk mencari apa yang kita tak ada, maknanya sungguh kecil erti kehidupan kita ni. Suatu hari, bila apa yang kita tak hargai dah tak ada lagi dari hidup kita, baru kita tadahkan tangan, mintak dikembalikan balik apa yang hilang. Tapi boleh ke? Menangis lah macam mana sekali pun, yang dah pergi tetap hanya akan jadi kenangan. Guna lah alat apa sekalipun, masa tetap takkan dapat berundur balik. Yang boleh kita buat hanyalah meratapi gambar dan mengimbau balik kenangan yang kita ada. Itupun kalau ada. Sebab tu ada orang, rumah dah sebesar istana, anak ramai, duit melimpah ruah, tapi masih terasa kosong. Yang kita, sibuk nak jadi macam dia. 

Syarat untuk bahagia tu cuma satu, bila kita berhenti membandingkan hidup kita dengan orang lain.


Once, when I saw people with torn clothes, homeless, atau naik motor buruk sambil ada tong besar penuh diisi dengan besi buruk, mesti akan rasa kesian sangat dekat orang tu. Thinking of apa yang dia makan setiap hari, anak-anak dia macam mana. And now, perasaan tu masih sama, but whenever I saw these people, I asked Allah to bless them, give them a better life, atau sekurang-kurangnya bagi mereka rasa gembira. And whenever I saw orang yang jauh lebih senang, I try to ignore them, sebab itu hanya akan menimbulkan rasa cemburu yang akan merosakkan jiwa kita sendiri. 

Jadi pilihlah, sama ada kita nak make best of out of all things that we have, atau terus mengejar benda yang kita tak ada. 

"Ada satu jalan menuju kebahagiaan, berhentilah mengejar sesuatu benda yang tak mampu kita raih."- Imam Al-Ghazali

Disaat kita tak tahu apa-apa tentang kehidupan seseorang, berhentilah untuk menilai.

"Tapi saya tahu semua tentang dia, from A to Z...", 

Nope, you still have no right to judge a person. Cerita dia, cuma dia yang lebih tahu. Dan yang mengetahui segala-galanya itu Allah Al-'Alim, The all knowing.

Bersyukurlah, sebab Allah dah tetapkan itu bahagian kita. Bahagian orang lain, semoga mereka juga mensyukuri apa yang Allah kurniakan. Yang pasti, enjoy the little things...for one day we will realize that actually they are a great thing. (Selamat berbuka puasa 💛)


frhnz, 
2 Ramadhan 1441H
16:27 pm











Comments